تست
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله تعالی علی سیدنا و نبینا ابوالقاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لا سیما بقیة الله فی الارضین ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و اللعنة الدائمه علی اعدائهم اجمعین.
تتمهای برای بحثی که بود که آیا میتوان در مواقعی که فضول بیع میکند برای خودش که آن ثمن به ملک خودش وارد بشود. یا مواردی که فضول میخرد با پول دیگران برای اینکه متاع به ملک خودش وارد شود آیا تصویر صحیحی دارد یا نه؟ قائلین به عدم صحت در جواب آن راه پنجم که گفته شده بود در راه پنجم ضرورتی ندارد که ثمن وارد بشود در کیسهی همانکه مثمن از او خارج میشود. یا مثمن وارد بشود در کیسهی همان کسی که ثمن از آن خارج میشود. اینها در پاسخ گفته بودند که بیع مبادله است معاوضه است و در معاوضه و مبادله لازم است که این تبادل به همین شکل انجام بشود که از آنجایی که پول خارج میشود مثمن وارد بشود جایی که مثمن خارج میشود ثمن خارج میشود. که ما عرض کردیم به اینکه این مسئله که بعضی از بزرگان فرمودند عدهای از بزرگان فرمودند که در تبادل و معاوضه این مسئله لازم نیست این قابل قبول نیست برای ما. که یکی از آن بزرگانی که این مطلب را فرمودند آقای سید رضوانالله علیه در حاشیهی مکاسب هست. که ایشان فرمودند بین این دو متاع معاوضه میشود. بین این پول و این متاع معاوضه میشود. کاری نداریم به چیزهای دیگر آن. که از کجا خارج میشود و به کجا داخل میشود. گفتیم این معنا ندارد معاوضه در یک جهتی هست. یا مبادله در یک جهتی هست. دو عین، این عوض اوست. این عوض اوست در چه جهتی؟ این را قبول نکردیم. از بزرگانی که این مطلب را فرموده بودند. اما گفتیم که ما دلیلی نداریم بر اینکه بیع حتماً معاوضه است. یا بیع حتماً مبادله است. بله غالب اوقات، بسیاری از اوقات بیع در شکل معاوضه یا مبادله تحقق پیدا میکند. اما اینجور نیست که ملزماً باید در این قالب باشد. و دلیلمان هم عبارت بود از تبادر و عدم صحت سلب. که در مواردی که میگوید بع بمالی لنفسک. یا إخبار میکند میگوید بعتُ مثلاً کذا را برای فرزندم. ما در اینها گفتیم که این مجاز نیست و تبادر میکند همان معنای بیع، و اگر بخواهیم بگوییم این بیع نیست این صحت سلب ندارد عرفاً.