wait لطفا صبر کنید
27 آبان 1397 - 09 ربیع‌الاول 1440
NotCache List Paramters: 1&0&0!Model&55 Name List:الگوي جستجو تك جستجو پیشرفته
صفحه اصلی » دروس » قواعد و فوائد » قواعد و فوائد فقهی » موارد انصراف » انصراف عنوانی که صدقش بر مصادیق تشکیکی است، بر فرد اجلی
2669

53

-

دوشنبه

-

1392/11/14

 

 

انصراف عنواني كه صدقش بر مصاديق تشكيكي است، بر فرد اجلي (درس فقه)

بسمه تعالي

...

اشكال دوم: (37:32)

آيا «أقرّ» اقرار جناني و قلبي را هم مي‌گيرد. كسي كه در قلبش يك چيزي را باور كرده آيا «اقرّ» شامل او مي شود؟. ظاهر «أقرّ» اين است كه بايد اظهار كند. مثل شَهِد است، مثل أشهَدَ است. مگر اين كه «أقرّ»  را به قلب نسبت بدهيم كه در اين صورت مثل اين است كه شَهِد را به قلب نسبت داديم. قلب هم شهادت مي‌دهد. قلب هم اقرار دارد. خب اگر نسبت بدهيم قهراً در آن جا معناي مجازي، معلوم است. اما مادامي كه نسبت به قلب ندهيم و به امر جوانحي نسبت ندهيم، ظاهر «أقرّ» اين است كه اظهار كرديم. معنايش اعم نيست.

بنابر مسلك بعضي از بزرگان فقها هم  اين گونه هم مي‌شود توضيح داد كه اين معنا انصراف دارد به اين صورت كه بعضي بزرگان مي‌فرمايند: اگر صدق يك عنواني و يك مفهومي بر مصاديقش تشكيكي بود يعني صدقش بر بعضي اظهر بود تا بعضي ديگر، در اين موارد آن مفهوم انصراف به آن اظهر دارد. اقرار لفظي و گفتاري اظهار است و اقرار فعلي هم اظهار است اما داراي مراتب مي باشد. اگر به لفظ بگويد اين جلي جلي است. فرد اجلاي اقرار اين است كه به لفظ بيايد بگويد. پايين‌ترش اين است كه اظهار كند نه به لفظ بلكه به افعال و كارهاي ديگر اظهار بكند و پايين‌تر از آن اين است كه فقط در قلبش باشد و هيچ مُظهِري نداشته باشد. ظاهر عناوين در موارد تشكيكي انصراف دارد به آن‌هايي كه ظهور دارد نه آن‌هايي كه خفاء دارد و انسان با تأمل مي‌فهمد كه آن جا هم بعيد نيست مقصود باشد. اگر اين مسلك را قبول كنيم كه شيخنا الاستاد دام ظله مكرر در بحث اين گونه مي‌فرمودند، به اين نحو هم مي‌شود بيان كرد. حالا ما نيازي به اين مطلب نداريم چون خود اين مطلب ممكن است مقداري خالي از غموض نباشد.

ما مي‌گوئيم به كسي كه فقط در دلش قبول كرده به نحو اطلاق يعني بدون نسبت به قلب، عرفاً «أقرّ» گفته نمي‌شود مگر اين كه نسبت به قلب بدهند. مثلا بگويند آقا قلب شما مُقِرّ است پس چرا حالا لساناً نمي‌گويي. من مي‌دانم دل شما اقرار دارد پس چرا نمي‌گويي. اين وقتي است كه به قلب نسبت بدهيم.

Load ListContent Error

اوقات شرعي

آمار سايت
بازديد آنلاین: 74
بازديد روز: 160
بازديد دیروز: 1575
كاربران ثبت شده امروز: 0
كل كاربران: 0
بازديد ماه جاری: 32366
كل بازديد كنندگان: 735978