wait لطفا صبر کنید
31 ارديبهشت 1398 - 16 رمضان 1440
NotCache List Paramters: 1&0&0!Model&55 Name List:الگوي جستجو تك جستجو پیشرفته
صفحه اصلي » اخبار و اطلاعيه » اخبار
0/0 (0)
27
5 ارديبهشت 1398

بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله درباره موضوع تحول در حوزه

حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" در ادامه مباحث تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه خود روز دوشنبه مورخ 98/02/02 درباره موضوع تحول در حوزه فرمودند:


 من یک مطلبی را گفته بودم و می‌بینم که در این سایت‌ها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر می‌گیرند و قبل و بعد آن‌ را حذف می‌کنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء می‌کنند.
آن ‌جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض می‌کنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند.

 من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من می‌گویم [این است] روش و متدی که در حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزه‌های علمیه تحقیق می‌کرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روش‌های دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند.
چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزه‌های علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. می‌شود آیا به جای این می شود چیز دیگری گذاشت؟

به ما از اول یاد دادند که شما باید درس‌ها را مباحثه کنید. هم پیش‌مباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطح‌تان و چه در خارج‌تان. این را می‌شود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟

به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آن‌چه را که دریافت کرده‌ایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که این‌ها در ذهن حلاجی می‌شود، بعد به حرف‌ها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روش‌هایی که در حوزه‌ها بوده.
کسی تقریرات بحثش را خدمت آیت‌الله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و هم‌چنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند.

روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحله‌‌ی بالاتر می‌خواند مجال این را پیدا بکند مرحله‌ی پایین‌تر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزه‌های علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آن‌جا جواب می‌دهد. در فلسفه هم همین‌گونه است، در تفسیر هم همین‌گونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آن‌جا هم این دانشجو‌ها مباحثه می‌کردند، اگر قبلاً می‌نشستند روی مسائل فکر می‌کردند بعد سر کلاس می‌رفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟

پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرف‌های معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آن‌ها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد می‌شود.

 

Load ListContent Error

اوقات شرعي

آمار سايت
بازديد آنلاین: 35
بازديد روز: 102
بازديد دیروز: 275
كاربران ثبت شده امروز: 0
كل كاربران: 0
بازديد ماه جاری: 29342
كل بازديد كنندگان: 915867